Jak skutecznie uczyć się języków obcych
How to learn foreign languages effectively
Kilka dni temu, dokładnie 26 września obchodziliśmy Europejski Dzień Języków czyli międzynarodowe święto, ustanowione z inicjatywy Rady Europy mające na celu zachęcenie Europejczyków do nauki języków obcych oraz propagowanie zalet wynikających z różnorodności językowej.
Nie ulega wątpliwości, iż sztuka opanowanie choć jednego języka obcego może okazać się nie lada wyzwaniem a co dopiero jeśli zapragniemy poznać ich kilka. Na szczęście są na to sposoby, ponieważ trudno znaleźć jeden złoty środek na skuteczne nauczenie się języka. Poniżej prezentuję kilka czynników i elementów składowych, które wpływają na skuteczność procesu nauki języków obcych.
Poniższy artykuł to suma różnych obszarów moich zainteresowań łącznie z kuchnią i dietetyką w ostatnim punkcie oraz zamiłowania do sportu i podróży. Warto przeczytać do końca.
A few days ago, on 26th September, we celebrated the European Day of Languages, an international holiday established at the initiative of the Council of Europe to encourage Europeans to learn foreign languages and promote the benefits of linguistic diversity.
There is no doubt that mastering even one foreign language can be quite a challenge, let alone if we want to learn several languages. Fortunately, there are ways to achieve this as it is difficult to find one golden means for effective language learning. Below there are several factors and components that affect the effectiveness of the foreign language learning process.
The following article includes the combination of various areas of my interests, including cuisine and nutrition in the last point, as well as my passion for sport and travelling. I suggest reading till the end.

CO WPŁYWA NA SKUTECZNOŚC NAUKI JĘZYKÓW OBCYCH?
WHAT AFFECTS THE EFFECTIVENESS OF LEARNING FOREIGN LANGUAGES?
1. Motywacja + cel
Istotną rolę w procesie uczenia się języków obcych odgrywa motywacja oraz wytyczenie określonego celu, który chcemy osiągnąć.
Istnieją dwa rodzaje motywacji:
wewnętrzna (tzw. intrinsic motivation) – polegająca na dążeniu do zaspokojenia swoich własnych potrzeb, które sami odczuwamy. Realizacja zadania dostarcza wówczas nagrody wewnętrznej, satysfakcji oraz podnosi poczucie własnej wartości.
zewnętrzna (tzw. extrinsic motivation) – polegająca na zachęceniu do działania przez stosowanie kar i nagród, a potrzeba zrobienia czegoś jest wzbudzona chęcią otrzymania nagrody lub uniknięcia kary. Potocznie mówi się, że to „metoda kija i marchewki”. Osoba podlegająca motywacji zewnętrznej uważa, że musi coś zrobić lub zachować się w określony sposób, ponieważ takiej postawy wymaga od niej otoczenie, jednak sama, bez zewnętrznych nacisków nie czuje takiej potrzeby. Dotyczy to np. ucznia odrabiającego nudne zadanie, bo tego wymaga od niego nauczyciel, pracownika, który wykonuje swoje zadania, bo tego oczekuje od niego szef itd.
Oprócz motywacji istotną rolę odgrywa cel samej nauki i całej energii wtopionej w proces przyswajania języka. Dobrze na początku całej drogi wyznaczyć sobie jasny cel, który chcemy osiągnąć (np. poziom komunikatywny, zdobycie certyfikatu, opanowanie wszystkich struktur gramatycznych czy słownictwa branżowego, pokonanie bariery w mówieniu czy zdobycie większej pewności siebie), następnie warto sporządzić plan i zabrać się do systematycznej pracy. Tak jak na siłowni, nic samo się nie zrobi. To od naszej samodyscypliny zależy osiągnięcie wytyczonego celu.
1. Motivation + goal (aim)
An important role in the process of learning foreign languages is played by motivation and setting a clear goal that we want to achieve.
There are two types of motivation:
intrinsic motivation – consisting in striving to satisfy our own needs, which we ourselves feel. Completing a task then provides an internal reward, satisfaction, and increases our self-esteem.
extrinsic motivation – consisting in encouraging action by using rewards and penalties, the need to do something is aroused by the desire to receive a reward or avoid punishment. It is commonly referred to as the „carrot and stick method”. A person subject to extrinsic motivation believes that they have to do something or behave in a certain way as this is the attitude that her environment requires from them, but they themselves, without external pressure, do not feel such a need. This applies, for example, to a student who does a boring exercise because the teacher requires it, an employee who performs their tasks because the boss requires it, etc.
In addition to motivation, the goal of learning itself and all the energy invested in the process of learning the language play an important role. It is good to set a clear goal at the beginning of the entire journey that we want to achieve (e.g. communicative level, obtaining a certificate, mastering all grammatical structures or specialised vocabulary, overcoming a speaking barrier or gaining greater self-confidence), then it is worth making a plan and getting down to systematic work. Just like in the gym, nothing happens by itself. Achieving the set goal depends on our self-discipline.
2. Systematyczność (+ regularność)
Kolejny istotny element skutecznej nauki to systematyczność, powtarzanie oraz regularność. Warto jednak zaznaczyć, aby nasz wysiłek nie był zbyt przytłaczający, należy ustalać sobie częste, ale krótkie dawki. Systematyczność wykorzystuje bowiem kilka praw, którymi rządzi się nasz umysł, m.in. efekt początku i końca, polegający na tym, że najlepiej pamiętamy rzeczy z którymi spotykamy się na początku i na końcu każdej sesji. W związku z tym należy uczynić jak najwięcej początków i końców swojej nauki, zamiast przytłaczać się i zamęczać umysł i ciało, które potrzebują świeżości.
W praktyce wygląda to tak, że ustalamy, że uczymy się np. 30 minut dziennie, codziennie, albo 2 x 15 minut dziennie, codziennie. Są dwie główne zalety takiego rozwiązania. Po pierwsze nie ważne jak bardzo jesteśmy zajęci, zawsze powinniśmy znaleźć 30 minut w ciągu dnia. Po drugie obieramy sobie małe dawki, a przez to dokładamy cały czas małe cegiełki do budowania swojej umiejętności, nie męcząc się zbytnio przy tym. Paradoksalnie nauka małymi partiami jest szybsza i efektywna bowiem mniejsze dawki są jakościowe oraz łatwiejsze do zapamiętania. Jest wiele korzyści płynących z systematyczności np. zadowolenie z siebie i z całego dnia, efekt wzrastającej codziennie motywacji oraz fakt, że każde 10 minut spędzone na osiąganiu celu powoduje, że kolejne 10 minut staje się jeszcze łatwiejsze do wykonania.
2. Systematicity (+ regularity)
Another important element of effective learning is systematicity, repetition and regularity. However, it is worth noting that in order for our effort not to be too overwhelming, we should establish frequent but short doses. Regularity uses several laws that govern our minds, including the beginning and end effect, which means that we remember best the things we encounter at the beginning and at the end of each session. Therefore, we should make as many beginnings and ends of our learning as possible, instead of overwhelming ourselves and exhausting our mind and body, which need freshness.
From a practical point of you, it looks like this: we decide that we will learn, for example, 30 minutes a day, every day, or 2 x 15 minutes a day, every day. There are two main advantages to this solution. First, no matter how busy we are, we should always find 30 minutes during the day. Second, we choose small doses, and in this way we constantly add small portions to building our skills, without getting too tired. Paradoxically, learning in small batches is faster and more effective because smaller doses are qualitative and easier to remember. There are many benefits of systematicity, e.g. satisfaction with yourself and with the whole day, the effect of increasing motivation every day and the fact that every 10 minutes spent on achieving a goal makes the next 10 minutes even easier to do.
3. Różnorodność
Skuteczna nauka języków ma niestety dwóch głównych przeciwników. Są to: nadmierny stres oraz nuda a zatem musi wkroczyć tutaj pewnego rodzaju urozmaicenie czy różnorodność.
Najskuteczniejszy trening językowy to taki, który łączy wszystkie cztery umiejętności / aktywności językowe: słuchanie, czytanie, mówienie i pisanie. Dwie pierwsze formy to tzw. input (wejście, wkład, udział), a więc coś co dostajemy z zewnątrz. Nasza rola polega wówczas na przyjmowaniu informacji poprzez słuchanie lub czytanie. W ten sposób doskonalimy umiejętności receptywne (tzw. receptive skills) czyli te otrzymywane z zewnątrz. Jednak input to zdecydowanie za mało, aby używać języka aktywnie. Dlatego kolejne dwie formy – mówienie i pisanie – to tzw. output (wyjście, produkcja, wynik pracy). W tym przypadku, to my jesteśmy aktywnymi twórcami języka i w ten sposób doskonalimy swoje umiejętności produktywne (tzw. productive skills).
Z praktycznego punktu widzenia wygląda to tak, że codziennie poświęcamy się innej aktywności w celu zachowania zasady różnorodności w nauce. Jednego dnia czytamy interesujący nas tekst, drugiego oglądamy ciekawy film z napisami a trzeciego piszemy tekst na interesujący temat. Czwartego dnia spotykamy się ze swoim lektorem lub trenerem językowym i skupiamy się na mówieniu jak najwięcej, po czym otrzymujemy feedback odnośnie postępów z mówienia i pisania. A zatem istotne jest zintegrowanie wszystkich powyższych umiejętności, swoisty balans w celu właściwego rozwoju językowego opartego na wszystkich czterech komponentach tj. słuchaniu, czytaniu, mówieniu i pisaniu.
3. Diversity
Effective language learning unfortunately has two main opponents which are excessive stress and boredom, therefore some kind of variety or diversity must step in here. The most effective language training is one that combines all four language skills/activities i.e. listening, reading, speaking and writing. The first two forms are the so-called input i.e. something we get from the outside. Our role then is to receive information through listening or reading. In this way, we improve receptive skills i.e. those received from the outside. However, input is definitely not enough to use the language actively. Therefore, the next two forms – speaking and writing – are the so-called output. In this case, we are the active creators of the language and in this way we improve our productive skills.
In practice, every day we focus on a different activity in order to maintain the principle of diversity in learning. One day we read a text that interests us, the next we watch an interesting film with subtitles and the third we write a text on an interesting topic. On the fourth day we meet with our teacher or language trainer and focus on speaking as much as possible, after which we receive feedback on progress in speaking and writing. Therefore, it is important to integrate all the above skills, a kind of balance in order to properly develop the language based on all four components, i.e. listening, reading, speaking and writing.
4. Równowaga treningowa (jak na siłowni)
(trening fizyczny a trening językowy)
Istnieje wiele korelacji pomiędzy treningiem fizycznym na siłowni oraz treningiem umysłowym w sali szkolnej lub przed komputerem. A zatem rolę lektora można sprowadzić do roli trenera sportowego, a naukę języka można określić jako dyscyplinę sportową.
Istnieją jednak dwa różne sposoby uprawiania sportu. Pierwszy z nich to workout. Jest to świadomy trening, ukierunkowany na osiągnięcie jakiegoś cel np. zbudowanie mięśni czterogłowych na siłowni. Drugi natomiast to rekreacja, a więc taka aktywność, która jest przede wszystkim przyjemna i niezbyt wysiłkowa np. długi spacer czy lekki jogging.
W nauce języków obcych wygląda to podobnie:
Językowy workout czyli analiza fonetyczna, gramatyczna i leksykalna, np. czytanie wyjaśnień lub korzystanie ze specjalistycznych materiałów.
Językowa rekreacja czyli rozwijanie swoich zainteresowań poprzez oglądanie filmów w obcych językach, czytanie książek czy artykułów, blogów czy e-booków. Ponadto jest to czysta przyjemność słuchania muzyki w obcym języku czy spotykania się z obcokrajowcami w zupełnie nieformalnych kontekstach, używanie języka w czasie podróży itd.
Kluczem do efektywności i jednocześnie przyjemności płynącej z nauki jest połączenie tych dwóch rodzajów nauki, swoisty balans.
Mitem jest, że nauka języka w to 100% powinien być workout bowiem najrozsądniejszym podejściem wydaje się być poniższa proporcja:
30-35% czasu przeznaczonego na workout
70-75% czasu przeznaczonego na rekreację
Powyższa proporcja nie będzie dla nas zbyt obciążająca lecz może jeszcze bardziej wpłynąć na motywację wewnętrzną, kiedy trening będzie przyjemny oraz kiedy wyniki i postępy będą coraz bardziej zauważalne – a więc cele zaczną być skutecznie realizowane.
Warto również dodać, iż oba te treningi (sportowy i umysłowy) działają na zasadzie symbiozy, obopólnych korzyści, bowiem aktywność sportowa przekłada się na lepsze wyniki w nauce, efektywniejsze przyswajanie nowych porcji informacji.
4. Balanced training (like in the gym)
(physical training vs language training)
There are many correlations between physical training in the gym and mental training in the classroom or in front of a computer. Therefore, the role of a teacher can be reduced to that of a sports coach, and language learning can be described as a sports discipline. However, there are two different ways of doing sports. The first is workout. It is a conscious training, aimed at achieving a goal, e.g. building quadriceps in the gym. The second is leisure, i.e. an activity that is primarily enjoyable and not too strenuous, e.g. a long walk or light jogging. In learning foreign languages it looks similar:
Linguistic workout, i.e. phonetic, grammatical and lexical analysis, e.g. reading explanations or using specialist materials.
Linguistic leisure, i.e. developing your interests by watching films in foreign languages, reading books or articles, blogs or e-books. In addition, it is the pure pleasure of listening to music in a foreign language or meeting foreigners in completely informal contexts, using the language while travelling, etc. The key to effectiveness and at the same time the pleasure of learning is to combine these two types of learning, a kind of balance. It is a myth that learning a language should be 100% workout as the most reasonable approach seems to be the following proportion:
30-35% of time spent on workout
70-75% of time spent on leisure
The above proportion will not be too burdensome for us, but it can have an even greater impact on internal (intrinsic) motivation when training is enjoyable and when the results and progress become more and more noticeable – and therefore the goals start to be effectively achieved. It is also worth adding that both types of training (sports and mental) operate on the principle of symbiosis, mutual benefits, because sports activity translates into better results in learning and more effective assimilation of new portions of information.
5. Totalna imersja
Niezwykle skutecznym sposobem na naukę języka jest całkowite zanurzenie się w języku docelowym tzw. imersja (ang. immersion). Jeśli nie mamy sposobności przebywania i mieszkania w kraju gdzie językiem ojczystym jest nasz język docelowy to musimy stworzyć sobie sami warunki na własnym gruncie, w swoim środowisku aby umożliwić przyswajanie języka w sposób naturalny. Dużą rolę ogrywają tu media takie jak internet, prasa, telewizja, radio (czytanie, słuchanie), aplikacje telefoniczne. Na przykład, jeśli lubimy czytać gazety, oglądać filmy czy seriale, przeglądać filmiki na You Tube, nadal możemy to robić tylko w języku docelowym np. angielskim czy hiszpańskim. Można również ustawić cały system w telefonie w języku np. angielskim w celu większej i częstszej ekspozycji na ten język. Ponadto w celu rozwijania umiejętności komunikacyjnych powinniśmy wykorzystywać możliwości poznania i spotykania się z rodzimymi użytkownikami danego języka (native speakers) czy to w formie online czy poprzez bezpośredni kontakt w trakcie krótszych lub dłuższych wyjazdów do krajów gdzie językiem docelowym jest ten, którego chcemy przyswoić i udoskonalić.
5. Total immersion
An extremely effective way to learn a language is to immerse yourself completely in the target language, the so-called immersion. If we do not have the opportunity to stay and live in a country where the native language is our target language, we must create the conditions ourselves in our environment to enable natural language acquisition. Media such as the Internet, press, television, radio (reading, listening), and telephone applications play a major role here. For example, if we like to read newspapers, watch movies or series, browse videos on YouTube, we can still do it but in the target language, e.g. English or Spanish. We can also set the entire system in the phone, e.g. into English, for greater and more frequent exposure to this language. In addition, in order to develop communication skills, we should use the opportunities to get to know and meet native speakers of a given language, whether online or through direct contact during shorter or longer trips to countries where the target language is the one we want to acquire and improve.
6. Właściwa metoda
Wybór odpowiedniej metody nauki języka to kolejny istotny element całej machiny wpływającej na skuteczne i efektywne przyswojenia danego języka obcego. Istnieje wiele różnych metod nauki języków obcych, a zatem każdy powinien znaleźć coś odpowiedniego dla siebie aby proces ten był przyjemny ale przede wszystkim skuteczny i adekwatny do naszych celów i założeń na początku nauki. Najpopularniejszą obecnie metodą nauki języków jest metoda komunikatywna, która kładzie nacisk na praktyczne zastosowanie języka poprzez ciągłe interakcje w języku docelowym, odgrywanie ról, symulacje, studium przypadku itd. Chodzi tutaj o ćwiczenie i wyobrażanie sobie sytuacji zbliżonych do tych w realnym świecie w ujęciu komunikatywnym.
6. Appropriate method
Choosing the right language learning method is another important element of the whole machine that influences the effective and efficient acquisition of a given foreign language. There are many different methods of learning foreign languages, so everyone should find something suitable for themselves so that the process is enjoyable but above all effective and adequate to our goals and assumptions at the beginning of learning. The most popular language learning method today is the communicative method, which emphasizes the practical use of language through constant interactions in the target language, role-playing, simulations, case studies, etc. This involves practising and imagining situations similar to those in the real world in a communicative approach.








7. Odpowiednio zbilansowana dieta
Nie ma wątpliwości, iż to jak dbamy o nasz mózg i cały organizm „od środka” ma ogromny wpływ na nasze wyniki czy to sportowe czy umysłowe. Również podczas nauki języków odpowiednia dieta, zwłaszcza ta przemyślana, zbilansowana stanowi dodatkowe wsparcie w trakcie przyswajania dużej porcji informacji czy to gramatycznej czy leksykalnej. Co zatem powinniśmy jeść i pić aby wzmocnić pracę naszego mózgu oraz polepszyć pamięć i koncentrację i tym samym zdolności umysłowe?
Oto sposoby na dobre odżywienie mózgu i lepsze myślenie:
różnorodne warzywa ze szczególnym uwzględnieniem warzyw zielonych bogatych w żelazo, magnez, kwas foliowy czyli wszelkie sałaty, natka pietruszki, brokuły, jarmuż, szpinak
owoce, najlepiej jagodowe w szczególności borówka amerykańska (tzw. superfood dla mózgu), awokado, śliwki
produkty pełnoziarniste takie jak kasza gryczana, jęczmienna, jaglana, ryż brązowy, makaron z pełnoziarnistej mąki, pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane
ryby z uwzględnieniem tłustych ryb morskich (zawierają kwasy omega-3 i jod) takie jak dorsz, łosoś, tuńczyk czy śledź
chude mięso, np. drób
przetwory mleczne: jogurt, kefir, mleko, ser biały
jajka – źródło cennych aminokwasów
tłuszcze roślinne, głównie olej rzepakowy (zawiera dużo kwasu α-linolenowego z grupy kwasów tłuszczowych omega-3), oliwa z oliwek, olej z awokado lub samo awokado – źródło niezwykle cennych tłuszczów
orzechy, przede wszystkim włoskie (bogate w kwas α-linolenowy z grupy kwasów tłuszczowych omega-3) ale również nerkowce, migdały
nasiona, pestki dyni, siemię lniane
odpowiednia ilość wody + zielona herbata – źródło cennych antyoksydantów
witaminy z grupy B, głównie witaminy B6, B12, foliany (kwas foliowy)
witaminy antyoksydacyjne, czyli witaminy C, E i beta-karoten
składniki mineralne: żelazo, magnez, potas, cynk, jod
7. Properly balanced diet
There is no doubt that how we take care of our brain and the whole body „from the inside” has a huge impact on our results, whether in sports or in the mind. Also when learning languages, a proper diet, especially a well-thought-out, balanced one, provides additional support during the absorption of a large portion of information, whether grammatical or lexical. So what should we eat and drink to strengthen the work of our brain and improve memory and concentration and thus mental abilities?
Here are ways to feed your brain and think better:
various vegetables with particular emphasis on green vegetables rich in iron, magnesium, folic acid, i.e. all lettuces, parsley, broccoli, kale, spinach
fruit, especially berries e.g. blueberries (so-called superfood for the brain), avocados, plums
whole grain products such as buckwheat, barley, millet, brown rice, whole grain pasta, whole grain bread, oatmeal
fish, including oily sea fish (containing omega-3 fatty acids and iodine) such as cod, salmon, tuna or herring
lean meat, e.g. poultry
dairy products e.g. yoghurt, kefir, cheese
eggs – a source of valuable amino acids
vegetable fats, mainly rapeseed oil (rich in α-linolenic acid from the group of omega-3 fatty acids), olive oil, avocado oil or avocado itself – a source of extremely valuable fats
nuts, especially walnuts (rich in α-linolenic acid from the omega-3 fatty acid group), but also cashews and almonds
seeds, pumpkin seeds, linseed
the right amount of water + green tea – a source of valuable antioxidants
B vitamins, mainly vitamins B6, B12, folates (folic acid)
antioxidant vitamins, i.e. vitamins C, E and beta-carotene
minerals: iron, magnesium, potassium, zinc, iodine
Zatem podsumowując:
MOTYWACJA + CEL +
SYSTEMATYCZNOŚĆ +
RÓŻNORODNOŚĆ +
RÓWNOWAGA TRENINGOWA +
IMERSJA +
WŁAŚCIWA METODA +
ODPOWIEDNIA DIETA =
SUKCES
To sum up:
MOTIVATION + GOAL +
SYSTEMACITY +
VARIETY +
TRAINING BALANCE +
IMMERSION +
APPROPRIATE METHOD +
PROPER DIET =
SUCCESS
W SKRÓCIE:
CO WPŁYWA NA SKUTECZNOŚĆ NAUKI JĘZYKA OBCEGO?
motywacja do nauki wraz z jasno określonym celem
regularność i systematyczność, wypracowanie nawyków i ich przestrzeganie
częsty kontakt z językiem zarówno w formach naturalnych poprzez komunikację, jak i poprzez wykonywanie ćwiczeń
różnorodność ćwiczeń i rodzajów interakcji
otwartość na komunikację, pokonywanie bariery mówienia
dobór właściwej metody nauki do założonych celów i własnych preferencji
odpowiednie cechy charakteru takie jak: cierpliwość, wytrwałość, samodyscyplina, pracowitość, odwaga mówienia pomimo popełnianych błędów
zdrowa, zbilansowana dieta i aktywność fizyczna zgodnie z maksymą dobre jedzenie, lepsze myślenie
Warto zauważyć, że nauka języka to również praca nad samym sobą, doskonalenie umiejętności już nabytych oraz ciągłe odkrywanie nowych potencjałów i umiejętności, to nieustanny postęp w ujęciu holistycznym. Nie ulega wątpliwości, iż istnieją same plusy i korzyści płynące z nauki języków obcych.
In short:
WHAT AFFECTS THE EFFECTIVENESS OF LEARNING FOREIGN LANGUAGES?
motivation to learn with a clearly defined goal
regularity and systemacity, developing habits and following them
frequent contact with the language both in natural forms through communication and by doing exercises
variety of exercises and forms of interaction
openness to communication, overcoming the speaking barrier
selecting the right learning method for your goals and your own preferences
appropriate character traits such as: patience, perseverance, self-discipline, diligence, courage to speak despite making mistakes
healthy, balanced diet and physical activity in accordance with the maxim better eating, better thinking
It is worth noting that learning a language is also about working on yourself, improving skills you have already acquired, and constantly discovering new potentials and skills, it is constant progress in a holistic dimension. There is no doubt that there are only advantages and benefits resulting from learning foreign languages.
When someone writes an pist he/she keeps the thought of
a user in his/her mind that how a user can understand it.
Thus that’s why this post is perfect. Thanks! https://evolution.Org.ua/
Thank you very much for your comments. I do appreciate it.